3. listopadu 2017

Džungle, pyramidy a vodopády

Zdravím pro změnu zase z autobusu. Máme za sebou krásný den v Palenque, o kterém vám chci napsat. Bohužel jsme si zde naplánovali pouze jeden den (dvě noci), ale vyžití by tu bylo na mnohem déle. Ale protože bych ještě strašně ráda stihla Sumidero canyon (asi 200km na sever) než odjedeme, tak byl čas jet dát. Odlétáme z Mexika už za týden, čas se nám tu tedy rychle zkracuje, a jsme pořád hodně daleko od Mexico city, tak je už nejvyšší čas se začít přesouvat na sever. Mexiko je tak velká země a je tu tolik, co vidět, a co zažít.. bylo strašně těžké vybrat jen něco a poměrně s velkou lítostí jsme dneska opustili Palenque. Je to malá vesnička ve státě Chiapas, odkud je to coby kamenem dohodil do Guatemaly, kde je Kalakmul a spousta dalších národních parků, kde můžete vidět opičky atd. Taky jsme v oblasti krásných vodopádů a tyrkysových řek, a jako bonus v džungli najdete spoustu mayských pyramid :) Vážně nechápu, proč Palenque není turisticky víc profláklé. Nám to zatím přišlo jako to nejkrásnější místo z Mexika. Určitě se sem, nebo přímo do Guatemaly jednou vrátíme. Hodně lidí míří spíše do Belize nebo Kostariky, ale Guatemala je prý stejně krásná a mnohem levnější - to jen tak tip na další cesty od zcestovalého Australana z našeho posledního hostelu. Také nám doporučil "Bat tornado" v Mexiku, které bychom příště taky rádi viděli. 15 milionů netopýrů každý večer odlétá a ráno se vrací, vytváří přitom něco jako černé tornádo, je to přírodní úkaz, který neuvidíte nikde jinde na světě.

Takže potom, co jsem vám udělala přednášku o tom, proč je Palenque ideální cestovatelskou základnou, pojďme na to, co jsme tam teda zažili my :D Přijeli jsme ve středu večer po osmi hodinách v buse z Campeche. Čtvrtek, včera, jsme měli na výlety, a dnes, v pátek, už jsme od rána zase v autobuse do San Cristobal de las casas (9 hodin). Jak jsem chválila zdejší cestování busy, tak uz ho pomalu začínám nenávidět :D To už bylo snad milion hodin, který jsme tu strávili v busech. A to ta nejdelší cesta, 15 hodin do Mexico City nás teprve čeká.. Bude to jediná cesta přes noc, jinak jsme opatrní a jezdíme jedině přes den, na základě spousty doporučení na internetu ohledně bezpečnosti při cestování po vnitrozemí Mexika. Původně jsme do Mexica city chtěli přeletět, ale protože bychom letenku kupovali na poslední chvíli, vycházela tak 4x dráž než bus, tak to pro jednou riskneme (bus cca 900$, letenka přes 4000Kč). Neměli bychom projíždět žádnou nebezpečnou oblastí, tak to určitě bude OK.

Jsou tu oblasti, kde bych v noci nejela ani za nic. Prý hlavně na severu Mexika, kam jsme vůbec nejeli a řadí tam drogové kartely, a nebo jsme to četli právě o cestě z Palenque do San Cristobal po route 199, která vede horami a spoustou indiánských vesniček. Je to nejkratší cesta do San Cristobal. Už druhý rok zde trvá konflikt mezi místními a policií, kdy klidně i ozbrojení vzbouřenci stavějí na silnici barikády a přepadávají autobusy. Po každém projíždějícím chtějí nejméně nějaký cash za průjezd, to ještě v lepším případě. Nejednou jsme četli o hořících autobusech na kraji silnice... Prý to ale není úplně každý den, někdy se dá projet bez problému, jindy ne. I když doufám, že jsme si svoji smůlu na tomhle výletu už vybrali, když mi ukradli peněženku, nicméně jsme usoudili, že se té oblasti radši vyhneme. ADO busy z Palenque do San Cristobal jezdí právě z tohohle důvodu už nějaký čas jinudy, což je cesta o mnohem delší (přes Villahermosa a po dálnici do Tuxtly), ale bezpečnější. Bohužel ale kvůli tomu neuvidíme vodopády Agua Azul a Misol-ha. Ale zase za pár dní bude (snad:)) Sumidero canyon, kde jsou taky vysoké vodopády. A hlavně, včera jsme viděli naprosto úchvatný místo, Cascadas de Roberto Barrios, a to byly ty nejkrásnější vodopády, co jsem kdy viděla. Je to taková alternativa k Agua azules - alespoň podle fotek mi to tak přijde. Jen Agua azul jsou více známé = hodně turistů. Na Cascadas de Roberto Barrios nás bylo pár, což bylo úplně skvělý. Jsou to čtyři kaskády vodopádů se spoustou bazénků a tůněk s bublinkami. A jako bonus se v té krásné tyrkysové průzračné vodě dá koupat :) po vodopádech lézt, skákat, a tak. Je to nádherný místo, já se teda jen válela po kaskádovitých bazéncích a fotila, ale Tomáš si šel i skočit z asi 7 metrů. Voda kupodivu nebyla úplně ledová :)

Jak se na Cascadas z Palenque dostat? Dá se jet colectivem za 50$ jedna cesta, vstup je cca 30$. My ale tohle colectivo ve městě za boha nemohli najít, zastavili jsme jich snad dvacet a nikdo nic nevěděl (večer jsme v hostelu zjistili, že fakt jezdí, jen z boční ulice, a všichni říkali, že ho taky hrozně dlouho hledali). Nebylo moc času nazbyt, protože bylo už po 12 a cesta tam trvá cca 45min a okolo páté už se stmívá.. tudíž jsme neochotně zašli do Tour agency a zaplatili si tour za 180$, obě cesty i vstup. Cena mi to přišla skvělá, o peníze ani tak nešlo, ale cestování colectivem je sranda.. třeba tady jezdí místo minibusů trucky a vy sedíte vzadu. Tušíte dobře, že jimi moc turistů nejezdí, spíše cestovatelé, a hlavně teda místní. My jsme s Tomášem asi vzhledově prototyp turistů protože v jakýmkoliv městě neuplyne pět minut, aby u nás nezastavil taxikář jestli někam nepotřebujeme hodit.. trpělivě všechny odmítám, ale včera už mi málem trpělivost došla, když u nás zastavilo snad deset taxikářů za sebou, když jsme se snažili na hlavní ulici stopnout to colectivo. Už jsme myslela, že se na ty vodopády nedostanem, ale naštěstí vše dobře dopadlo a bylo to krásné odpoledne. Je to takový klenot uprostřed džungle.

Před vodopády jsme si dali boží vegetariánské quesadily - strašně moc pálivé i když se salsou vždycky fakt šetřím! Ty jejich omáčičky jsou zrádný.. a ještě předtím jsme ráno navštívili pyramidy a mayské městečko Palenque. Museli jsme vše takhle naštosovat do jednoho dne, ale poměrně ten čas na pyramidách i odpoledne na vodopádech stačil. Nechápu, proč je třeba Kukulkánova pyramida v Chichenitza známější, protože tohle místo bylo mnohem krásnější. V ChichenItza je jedna velká pyramida, tady celé malé městečko fotogenických pyramidek, na některé se dokonce může nahoru! To byl vždycky můj sen vyjít si nějakou pyramidu a užít si z ní výhled.. Palenque je džungli, stejně tak vodopády, první dvě hodiny jsem nervózně vyhlížela tarantule a pestrobarevný hady, ale potom už jsme lítali džunglí sem tam. V Palenque byl božský klid, jen upozorňuju, že je tam příšerný hic. Vyplatí se si přivstat a jet tam brzy ráno. Otevírají v 8 a colectivem je to 15min, cesta tam i zpět stojí 40$ na osobu a dá se chytit na hlavní silnici před ADO bus station (minivan označený nápisem Ruinas), vstup 70$ + 45$ za kameru. Všechny suvenýry z Playa a z Riviera maya tu pořídíte za půlku..

Bydleli jsme v hostelu Yaxkin, což je jediný, který byl na Hostelworldu. Jako zázemí nic moc, hlavně po hotelu v Campeche:D, ale nakonec se mi tam moc líbilo, protože to bylo v přírodě, měli tam koťátko a papoušky a byli tam fajn spolubydlící. Cena 800$ pro oba na dvě noci.
Píšu si pečlivě všechny výdaje a doma pak zase sepíšu, kolik nás co stálo. Sama tyhle info na internetu při plánování považuju za nejužitečnější.

_______________
Update: Už jsme v San Cristobal a barikády, o kterých jsem psala, že jsou na route 199, kterou jsme schválně objížděli jinudy, byly i na naší delší cestě.. Nicméně jsme všechny projeli, aniž by řidič zastavil. Normálně bych o nich snad ani nevěděla, kdybych zrovna nevykoukla z okna a neviděla vojáky na jedné straně a místní, kteří měli natažené lano přes silnici a mávali ať zastavíme, ale řidič to lano prostě strhl a projel. Bylo to v horách na klikatých silničkách. Můžu říct, že to nebyla úplně příjemná cesta, i když se vůbec nic nestalo, možná ale ještě ten noční bus do Mexico city přehodnotíme, protože bychom touto oblastí znovu projížděli.. Ale oproti tomu, jak asi vypadá route 199 to nic nebylo.